Informatieavond Mantelzorgwoningen

woensdag 26 januari 2011

Oma woont in de tuin

De huisvesting van ouderen verandert snel de laatste jaren. De overheid ziet het liefst dat iedere oudere zolang mogelijk thuis blijft wonen. De mantelzorgwoning past in dit nieuwe wonen.

Terwijl zorginstellingen worstelen met het beleid van de overheid, experimenteren nieuwe ondernemers er lustig op los. Ruud Dirkse ziet een gat in de markt met de mantelzorgwoning.

Op uitnodiging van de Stichting Samenlevingsopbouw Lopikerwaard komt hij daarover vertellen op woensdag 26 januari om 20.00 uur in het Dorphuis van Benschop.

In december verhuisde mw. K. naar haar nieuwe verplaatsbare woning in de tuin van haar dochter. “Ik heb zware artrose en dat maakt het moeilijk om me zelf te redden in huis” vertelt mw. K.

“Als er iets fout ging, hoefde ik mijn dochter maar te bellen en ze stapte in de auto. Maar ze moest wel iedere keer een uur rijden. Dat was op het laatst niet meer te doen”.

De mantelzorgwoning is pal achter het huis neergezet, de naaste buren hebben er geen last van en zijn akkoord. De mantelzorgwoning is geheel op mw. K haar beperkingen ingericht.

Ruud Dirkse, directeur van het bedrijf PasAan, moet het op dit moment vooral hebben van particulieren. Tweederde van de mensen betaalt de woning zelf, een derde wordt gefinancierd door woningbouwcorporaties. De gemeente betaalt meestal alleen mee aan de plaatsingskosten. Maar hoe zit het in uw gemeente met het aanvragen van een vergunning of een vergoeding?

Eén van de wethouders van de gemeente Lopik is deze avond aanwezig om daar wat over te vertellen.

Kom erover meepraten, de toegang is gratis. Wel graag aanmelden bij de SSL, tel nr. 0348 552250. Voor meer informatie zie www.pasaan.nl

Reacties op 'Informatieavond Mantelzorgwoningen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.