Ereprijs Wijk- en Buurtbeheer uitgereikt

zaterdag 08 januari 2011

Op woensdag 5 januari 2011 vond de feestelijke uitreiking plaats van de Ereprijs voor Wijk- en Buurtbeheer 2010, tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente Lopik. De eerste prijs ging naar de vrijwilligers van De Nachtwacht uit Lopik-Dorp. Buurtvereniging Vrede, Vrijheid, Vreugde uit Polsbroekerdam werd tweede. Stichting Josti Vrienden Lopik ontving de derde prijs.

Als inwoners samen met buurt- of dorpsgenoten de leefbaarheid van de woonkern verbeteren, kan de vrijwilligersgroep de Ereprijs wijk- en buurtbeheer winnen. De Ereprijs wordt jaarlijks uitgereikt en bestaat uit een drietal geldprijzen. De eerste prijs is een bedrag van € 500,-. De tweede en derde prijs is een bedrag van € 100,-. De prijswinnaars ontvangen tevens een decoratie. Het bedrag mag vrij worden besteed, maar moet wel ten dienste van de groep of wijk worden gebracht. Vorig jaar ging de Ereprijs naar KUBUS voor de organisatie van de museumnacht in Cabauw.

De jury bestond uit de heren Strien, Van Amerongen, Van den Broek, Van Os en Van Herk, allen gemeenteraadsleden, onder voorzitterschap van wethouder Perlot. De jury had de opdracht om uit negen inzendingen drie prijswinnaars aan te wijzen. Daarbij is gekeken naar criteria als speciale projecten of jaarlijks terugkerende evenementen, heeft de groep zelf de uitvoering verzorgd en eventuele problemen opgelost, heeft de groep breed draagvlak gecreëerd en hebben de activiteiten de sociale samenhang bevorderd.

De jury is tot de conclusie gekomen dat alle inzendingen aan deze criteria vol-doen! Daarom geeft de jury een welgemeend compliment aan al die vrijwilligers die steeds weer klaar staan om al deze activiteiten te organiseren. De prijswinnaars van de Ereprijs Wijk- en Buurtbeheer 2010 zijn:

1. De Nachtwacht (Lopik-Dorp)
De Nachtwacht staat voor het vrijwillig toezicht houden door bewoners in hun eigen buurt, in samenwerking met gemeente, politie en horeca. Buurtbewo-ners hebben zelf het initiatief genomen en zich georganiseerd. Sinds oktober 2006 wordt op zaterdagnacht in het centrum en langs een uitlooproute gesurveilleerd van 01.00 tot 04.00 uur. De veiligheid op straat is door de inzet van de vrijwilligers verhoogd en de vervuiling en vernielingen zijn afgenomen. De jury vindt dat met dit project de sociale samenhang in de buurt wordt vergroot en heeft grote waardering voor deze vrijwilligers die zich belangeloos inzetten.

2. Buurtvereniging Vrede, Vrijheid, Vreugde (Polsbroekerdam)
Deze buurtvereniging organiseert activiteiten voor jong en oud en verhoogt daarmee de sociale samenhang in de buurt. Het jaar 2010 was een extra feestelijk jaar, omdat buurtvereniging Vrede, Vrijheid, Vreugde 65 jaar bestond.
In de eerste week van augustus is een zeer geslaagde feestweek georganiseerd met activiteiten die een samenbindend karakter hadden. De jury is onder de indruk van de creativiteit en het enthousiasme van het bestuur en van de vele vrijwilligers die er in zijn geslaagd het jaar 2010 tot een topjaar te maken.

3. Stichting Josti Vrienden Lopik
De vrijwilligers van deze stichting organiseren jaarlijks een activiteitenmiddag voor mensen met een verstandelijke beperking in de gemeente Lopik. Zij doen dit ieder jaar met veel enthousiasme en de gasten genieten van de feestelijke middag. De jury spreekt zijn waardering uit voor de activiteiten, waardoor een specifieke groep zich meer betrokken voelt bij de samenleving.
Prijswinnaars Ereprijs wijk en buurtbeheer 2010 verkleind

Foto: Gemeente Lopik

De prijswinnaars van de Ereprijs Wijk- en Buurtbeheer 2010 samen met burgemeester Westerlaken-Loos en wethouder Perlot

Bron: www.lopik.nl