Jongerenraadsvergadering

vrijdag 18 maart 2011

Woensdagavond 16 maart vond in het gemeentehuis van Lopik de jaarlijkse  jongerenraadsvergadering plaats. Onder toeziend oog van een volle publieke tribune en de aanwezige (school)pers zijn de fracties van zes verschillende basisscholen met elkaar in debat gegaan over het thema bezuinigingen. Doel van deze jongerenraadsvergadering was om de jeugd van Lopik kennis te laten maken met de gemeente en de gemeenteraad.

Voorzitter van de avond was burgemeester Westerlaken-Loos.  Na een korte inleiding van de voorzitter, stelden alle partijen zich  voor en gaven zij een toelichting op de partijnaam. En dat was maar goed ook, want de zes basisscholen hadden elk flink hun best gedaan een zo origineel mogelijke naam te bedenken. Zo was de Samuëlschool uit Polsbroekerdam vertegenwoordigd in de PVGD, de Partij Voor Goede Dingen en spande de Jan Bunnik school uit Lopik de kroon met hun partijnaam de JBJWHW ofwel: de Jan Bunnik Je Weet Het Wel.

Alle partijen hadden de taak gekregen om te gaan bezuinigen. Er kon bezuinigd worden op Educatie, Natuur en Sport. Voorafgaand aan de vergadering hadden de jongeren voorstellen gekregen met mogelijke bezuinigingen. Aan hen de schone taak te beslissen waarop de gemeente moest bezuinigen en waarop niet.  Taak was om 30.000 euro te bezuinigen, uiteraard waren de bedragen en de beslissingen fictief.

Oerlemansbosje

De discussie over het wel of niet in stand houden van het Oerlemansbosje in Lopik leverde direct al veel discussie op. Zo zag de BVRJ uit Lopik geen heil in het in stand houden van het Oerlemansbosje, zij gaven de voorkeur aan een excursie naar een pretpark. De PvdSV (Partij van de Sint Victor) uit Benschop was vooral bang voor nog meer nieuwbouw en zagen zo langzamerhand alle natuur uit de gemeente verdwijnen. De PvGD (Partij voor Goede Dingen) was het hier niet mee eens. “We hebben hier een grote kaai waar we kunnen wandelen” betoogde de fractievoorzitster van de partij. De rest van de jongerenraad keek ietwat verward en vroeg zich  af wat de Polsbroekerdamse dan bedoelde met ‘een kaai’.

Verkeersexamen

Ook op het verkeersexamen kon bezuinigd worden en dan met name op de diploma-uitreiking. De Polsies uit Polsbroek waren hier duidelijk over. “Na het behalen van ons examen gaan we gewoon thuis feesten, dat scheelt veel geld. De fractievoorzitter van de JBJWHW was het hier duidelijk niet mee eens: “Feest is leven” riep hij vrolijk “Iedereen slingert geld over de balk, een feestje op kosten van de gemeente kan er best van af. ”

Ook het schoolzwemmen, de bibliotheek en de sportvelden passeerden tijdens de jongerenraadsvergadering de revue. De partijen hadden elk goed hun best gedaan en kwamen met heldere en doeltreffende argumenten. Uiteindelijk heeft de jongerenraad besloten om het Oerlemansbosje te verkopen en het minst te bezuinigen op het onderdeel sport. De burgemeester had hiermee gelijk een verrassing voor de jeugd. Omdat op sport het minst bezuinigd werd, krijgen alle kinderen van de deelnemende basisscholen een activiteit aangeboden op het gebied van sport. Wat deze activiteit precies inhoudt hield de burgemeester nog even geheim.

Reacties op 'Jongerenraadsvergadering'