Raadsbesluit: Dorpshuis Lopik

woensdag 29 september 2010

Dinsdagavond 29 september 2010 heeft de gemeenteraad van Lopik in meerderheid positief gestemd over de plannen voor het realiseren van een dorpshuis/CCL in de kern Lopik.

Om de financiele risico's die de bouw van het dorpshuis met zich mee brengt hebben de PvdA, CDA en de ChristenUnie een amendement op het voorstel ingediend. De fracties waren van mening dat de investering te afhankelijk is van subsidies en daarom erg risicovol is. Door middel van het amendement werd gepleit om het bouwvolume te verkleinen om zo tot een lagere investering te komen. Dit amendement is in meerderheid (CDA, PvdA en ChristenUnie) aangenomen.

Daarnaast was een voorwaarde voor de ChristenUnie om in te stemmen met het voorstel dat de exploitatie sluitend is. Op basis van een haalbaarheidsonderzoek van 'De Grondmij' en op basis van een second opinion van 'Beaumond' heeft de ChristenUnie besloten dat het inderdaad mogelijk is om een sluitende exploitatie te hebben.

Uiteindelijk zijn de volgende besluiten genomen:

1. De conclusie onderschrijven van het door de Grontmij uitgebrachte rapport, waaruit blijkt dat het haalbaar is om de bouw en de exploitatie van het dorpshuis te realiseren binnen de door de raad vastgestelde randvoorwaarden;

2. Te besluiten een Dorpshuis in Lopik te realiseren geïntegreerd met het gemeentehuis.

3. Het bouwvolume verkleinen om er voor te zorgen dat de investering incl. BTW niet  hoger uitvalt dan het beschikbare budget excl. subsidies;

4. Recht doen aan het uitgangspunt dat alle functies rondom een centraal plein moeten  worden ondergebracht;

5. Het in 2008 vastgestelde Programma van Eisen aanpassen en de voor de bibliotheek geplande ruimte van 400 m2 terugbrengen tot ± 250 m2;

6. Eventuele subsidies in mindering brengen op de investering;

7. De gemeenteraad nog dit jaar informeren over het vervolgtraject, de wijze van  aanbesteding en een tijdspad.

De VVD en de SGP fractie hebben tegen het voorstel gestemd.

Reacties op 'Raadsbesluit: Dorpshuis Lopik'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.