Nieuws uit de raad

zaterdag 11 september 2010

In deze najaarsnieuws-update houden wij u op de hoogte van het reilen en zeilen in de gemeenteraad. De komende periode zal voor de ChristenUnie fractie vooral in het teken staan van twee belangrijke thema’s: Het plan voor een dorpshuis in Lopik en de begroting.

Dorpshuis Lopik
Zoals u wellicht weet hebben de afgelopen jaren tal van plannen voor een nieuw Dorpshuis in Lopik de revue gepasseerd. Na jaren van plannen maken is er in 2009 besloten dat er een einde moet komen aan het maken van grote en ambitieuze plannen en dat er een voorstel moet komen voor een simpel en realistisch plan. De ChristenUnie fractie was daar in eerste instantie geen voorstander van en heeft sterke twijfels gehad bij het realiseren van een dorpshuis.
Toch beseffen wij dat het goed is als er voor de Lopikse inwoners een plek komt waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, verenigingen zich kunnen vestigen en feesten en partijen gehouden kunnen worden, ook zal de bibliotheek zich in het nieuwe dorpshuis gaan vestigen. De ChristenUnie heeft tijdens de onderhandelingen voor een coalitie met de CDA en de PvdA aangegeven in te kunnen stemmen met een plan voor een nieuw dorpshuis op voorwaarde dat het plan exploitabel is, dus dat er vanuit de gemeente  jaarlijks geen geld bij hoeft voor het onderhouden en in stand houden van het dorpshuis.
In de komende raadsvergadering van 21 september zal de gemeenteraad het plan bespreken voor het realiseren van een nieuw dorpshuis. Ook de ChristenUnie zal hier natuurlijk kritisch naar kijken.

Begroting
Het tweede belangrijke thema is de begroting, welke in het teken zal staan van bezuinigingen. Er zal structureel één miljoen euro per jaar bezuinigd moeten worden. Dit zal leiden tot moeilijke keuzes. Beslissingen over ‘waar gaan het geld heen’ blijven toch makkelijker dat een beslissing over ‘waar gaat geen geld meer heen’.  Op 12 oktober zal er allereerst een begrotingsmarkt georganiseerd worden waarop de raadsleden in de gelegenheid worden gesteld tot het stellen van technische vragen aan betrokken partijen. Op  2 november zal de raad zich buigen over de voorstellen van het college en bepalen hoe de bezuinigingen plaats moeten gaan vinden.

Kortom, een spannende periode voor de gemeenteraad van de gemeente Lopik en dus zeker ook voor onze fractie. Mocht u vragen hebben over bepaalde thema’s, dan bent u van harte welkom om langs te komen tijdens één van onze fractievergaderingen.  De vergaderdata vindt u in de agenda op deze site.

Reacties op 'Nieuws uit de raad'