Voorlichtingsavond alcohol- en drugsgebruik door jongeren

maandag 09 mei 2011

Op maandagavond 9 mei 2011 wordt een voorlichtingsavond georganiseerd over alcohol- en drugsgebruik door jongeren voor ouders en verzorgers van kinderen van elf tot zestien jaar en overige geïnteresseerden. De gemeente Lopik organiseert deze avond samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Centrum Maliebaan, Stichting Samenlevingsopbouw Lopikerwaard (SSL), GGD Midden-Nederland en de politie.

De voorlichtingsbijeenkomst wordt gehouden op maandag 9 mei 2011 vanaf 19:30 uur in De Schouw, Beatrixplantsoen 5 in Lopik. De zaal is vanaf 19.00 uur open. Alle ouders van kinderen van 11 jaar tot en met 16 jaar ontvangen een persoonlijke uitnodiging. Overige belangstellenden kunnen zich tot 3 mei 2011 aanmelden bij de SSL via (0348) 55 22 50 of babetteromijn@ssllopik.nl. Vermeld daarbij uw naam, het aantal personen en “voorlichtingsavond alcohol en drugs”.

Ieder kind komt vroeger of later in aanraking met de verleidingen van alcohol en drugs. Op de basisschool worden de kinderen in groep 8 hier al zoveel mogelijk op voorbereid. In een speciaal lesprogramma van Stichting Samenlevingsopbouw Lopikerwaard (SSL) wordt er met elkaar gepraat over de gevaren van het gebruik van deze middelen. Op maandagavond 9 mei a.s. presenteren kinderen van groep 8 wat zij tijdens deze lessen hebben geleerd.

De laatste jaren is steeds duidelijker geworden dat het gebruik van alcohol en drugs door de jeugd toeneemt en dat er op steeds jongere leeftijd met deze middelen wordt geëxperimenteerd. Het gaat om een landelijk probleem, dat helaas ook in onze gemeente speelt. Dit is een verontrustende ontwikkeling, omdat het gebruik van alcohol en drugs ernstige blijvende lichamelijke en geestelijke schade toebrengt aan een kind dat nog in de groei is.
Wij willen ouders ondersteunen om goed voorbereid te zijn wanneer hun kind geïnteresseerd raakt in alcohol en drugs. Drie zaken zijn belangrijk: ken de gevaren van alcohol en drugs, praat met het kind over het gebruik en de risico’s van deze genotmiddelen en stel het gebruik hiervan zo lang mogelijk uit, in ieder geval tot het 16e levensjaar.

Reacties op 'Voorlichtingsavond alcohol- en drugsgebruik door jongeren'