Bijpraatavond Uitweg

dinsdag 07 december 2010

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik heeft dinsdag 7 december 2010 een bezoek gebracht aan de kern Uitweg.

Centraal stonden deze avond de nieuwe woningbouwplannen voor de kern. De gemeente Lopik wil graag woningen bouwen in Uitweg om de kern vitaal te houden en jong en oud ook in de toekomst de mogelijkheid te bieden in Uitweg te wonen. Op de bijpraatavond eeft het college samen met de ontwikkelaars de inwoners geïnformeerd over de inrichting van het gebied, de situering van de woningen, sfeertekeningen van de woningen, richtprijzen en de nieuwe ontsluiting. Onderstaand een korte schets van het verloop van de avond.

De heer H. Stigter van Stigter’s Projectontwikkeling B.V. deed de aftrap en gaf aan het plan met trots te tonen.
Het nieuwbouwproject brengt volgens hem de volgende voordelen met zich mee:

• Het verdwijnen van industriële activiteiten;
  • Een verbeterde nieuwe ontsluiting;
  • Opwaardering van de omgeving;
  • Huizen voor woningzoekenden;
  • Nieuwe leerlingen voor de Immanuelschool in Lopikerkapel;

Er wordt naar gestreefd om in 2011 te starten met het bouwen van de woningen. Volgens het plan van Stigter’s Projectontwikkeling B.V. zullen er 8 rijwoningen, 15 vrijstaand geschakelde woningen en 3 vrijstaande villa's gebouwd gaan worden. Voorwaarde is wel dat 75% verkocht van een bouwblok (dus niet van het gehele plan) verkocht moet zijn voordat met de bouw van het betreffende bouwblok kan worden gestart.

De heer M. Schrijver heeft de plannen van Woningbouwvereniging Lopik toegelicht. De woningbouwvereniging wil 3 zogenaamde nultreden huurwoningen bouwen. Dit zijn woningen voor senioren waarbij alle voorzieningen zich bevinden op de begane grond. Daarnaast zijn er 5 rij-koopwoningen en 3 vrijstaande woningen óf 5 appartementen gepland.

Er zal worden geïnventariseerd voor welke categorie de meeste belangstelling is. In een vervolggesprek kan de indeling en samenstelling van de woning met de kopers worden besproken.

De heer B. Vruggink heeft namens de gemeente Lopik een korte uitleg gegeven over de plankaart en bijbehorende procedures. De plankaart ligt in het kader van de inspraakprocedure ter inzage. Het voorontwerpbestemmingsplan ligt van 2 december 2010 t/m 12 januari 2011 voor eenieder ter inzage in het gemeentehuis en is tevens raadpleegbaar op www.lopik.nl onder ‘Plannen en projecten’. Gedurende de termijn van zes weken kan schriftelijk een inspraakreactie op het voorontwerpbestemmingsplan worden ingediend. Na half januari 2011 worden de inspraakreacties verwerkt. Als er geen bezwaren worden ingediend kan naar alle waarschijnlijkheid in het derde kwartaal 2011 een bouwvergunning worden afgegeven.

Ten slotte hebben de heren Stigter, Schrijver en architect Beenen impressies van type woningen gepresenteerd waarbij is benadrukt dat het voornamelijk ging om impressies en niet om ver uitgewerkte plannen.

Meer informatie en impressies zijn te vinden op www.nieuwbouwuitweg.nl en www.wbv-lopik.nl.

Door de inwoners zijn vragen gesteld over de nieuwe speeltuin, de nieuw aan te leggen brug en toegangsweg, parkeerbeleid, woningbouwfasering, toewijzingsprocedure, doelgroep en prijsstelling.

Reacties op 'Bijpraatavond Uitweg'