Raadsbesluit 'Knelpunten Voetbalverenigingen'

voetbalwoensdag 26 mei 2010

In de raadsvergadering van 16 februari jl. is een voorstel aan de orde geweest met betrekking tot uitbreiding en renovatie van het complex van S.V. Lopik. De gemeenteraad heeft niet ingestemd met het voorstel en een amendement aangenomen. Kern van het amendement is de opdracht om de knelpunten bij alle verenigingen in beeld te brengen en om een nieuw voorstel te maken hoe deze knelpunten eventueel zijn op te lossen en hierbij ook nadrukkelijk te kijken naar de hoogte van de gemeentelijke bijdrage en de bijdrage van de afzonderlijke verenigingen. Tijdens de openbare raadsvergadering op 25 mei is besloten een eenmalige donatie van € 550.000 uit te keren aan de voetbalverenigingen om ze de achterstand in het onderhoud van de velden in één keer recht te zetten.
De veldencommissie heeft een gezamenlijk voorstel geschreven waarin rekening wordt met de knelpunten van alle vier de voetbalverenigingen. Hierbij is natuurgras het uitgangspunt, maar als de verenigingen kunstgras willen, dan zijn de meerkosten hiervan voor de vereniging. Per vereniging is het volgende vastgesteld:

SV Lopik:
Totale renovatie en uitbreiden van het huidige trainingsveld in 2010 en een stukje aanbreiden van veld 3. Voor de uitbreiding zal een deel van het aangekochte terrein worden benut. Daarmee wordt veld 3 en het trainingsveld een volwaardig veld waar een deel van het tekort aan wedstrijdcapaciteit kan worden opgevangen. In 2011 zal dan veld 2 totaal worden gerenoveerd. De middelen worden nu al beschikbaar gesteld. De vereniging heeft dan bijna een jaar de tijd om te bezien of zij in staat zijn de meerkosten van een kunstgrasveld op te brengen. Verdere uitbreiding is daarmee niet nodig. Kosten: € 350.000,--

VV Benschop:
Totale renovatie van veld 2 in 2010. De vereniging wil het liefst een kunstgrasveld op het hoofdveld. Maar daarmee is de zeer slechte situatie van veld 2 nog niet opgelost. Op termijn zou een kunstgrasveld op het hoofdveld wel tot de mogelijkheden behoren. Over vijf jaar is het hoofdveld en veld 3 aan een toplaagrenovatie toe. Er zou dan voor gekozen kunnen worden om alleen het hoofdveld van een kunstgrasveld te voorzien. Daarbij kan veld 3 dan vervallen en hoeven daar dan geen kosten meer gemaakt te worden. De vereniging moet dan zelf de resterende meerkosten opbrengen.
Kosten: € 50.000,--

SPV ’81:
Voor SPV ‘81 is het voorstel om een klein kunstgrasveld aan te leggen. Een aantal jaren geleden is een perceel grond aangekocht om een trainingsveld aan te kunnen leggen. Dit perceel is niet volledig benut. Op het onbenutte deel kan een klein kunstgrasveld worden aangelegd. Dit kan dan worden ingezet als trainingsveld, hierdoor kan het huidige trainingsveld worden ontzien. Daardoor kan het tekort aan wedstrijdcapaciteit worden opgevangen op het trainingsveld en voor de pupillen op het kunstgrasveld. De aanleg zal plaatsvinden in 2010.
Kosten: € 100.000,--

VV Cabauw:
Voor Cabauw zou de beste oplossing zijn om veld 2 en het trainingsveld in te ruilen voor een kunstgrasveld. Als de vereniging niet in staat is zal het volledig renoveren van veld 2 op korte termijn moeten plaatsvinden.
Kosten: € 50.000,--

Reacties op 'Raadsbesluit 'Knelpunten Voetbalverenigingen''